3 Aralık 2013 Salı

Persepolis




2007 Fransız yapımı siyah beyaz bir animasyon filmi Persepolis. Daha önce çizgiroman şeklinde yayınlanmış filmin konusu İslam devrimine tanıklık eden küçük Marjane ve Ailesinin yaşadığı olaylar. Geçen gün alkislarlayasiyorum.com sitesinde küçük bir kısmını izlemiş ve çok etkilenmiştim. Bugün nihayet fırsat buldum ve izledim bu dokunaklı filmi.

Şah yönetimindeki olumsuzluklardan kurtulmak  için bir kaçış olarak görülen devrim sonucu insanların yaşadığı olayları konu alıyor film ve küçük Marjane’in gözünden aktarılıyor olaylar. İlk etapta ailenin devrim sonunda olumlu gelişmeler olacağına dair beklentilerini görüyoruz. Sonrasında gelen yasaklar sonucu insanların özgürlüklerinin nasıl kısıtlandığını, ülkesini seven insanlara yapılan haksızlıkları ve bana göre en önemlisi kadınların toplumda hiçe sayılmasını üzülerek izledim.

Müzik dinlemenin, moda dergisi okumanın, içki içmenin, bekar bir erkekle bir kadının aynı araçta seyahat edemeyeceğinin ve bunun gibi bir ton günlük aktivite olarak adlandırdığımız olayların birden bire yönetime gelenler tarafından kısıtlanmasını görmek cidden dehşete düşürücüydü.
Filmde geçen bazı sahnelerde günümüz Türkiyesiyle yaptığım karşılaştırmalar sonucu sık sık acaba ? diye sormaktan alamadım kendimi. Ülkemi bu kadar severken ve ülkeme yararlı olmak için elimden geleni yaparken bu tarz yasaklar karşısında ne yapardım diye düşündüm bir de. Sanırım ben de küçük Marjane’in ailesinin kızlarının iyiliği için yaptığı şeyi yapıp istemeyerek de olsa uzaklaşmak zorunda kalırdım geride sevdiklerimi bırakarak.


Marjane Satrapi

Mutlaka izlenmesi gereken bir film diye düşünüyorum. Çok yalın ve güzel bir animasyon filmi. Siyah beyaz ve abartıdan uzak ama bu haliyle bile etkilemeyi başarıyor. İyi seyirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder